تبلیغات
کوهستان و امداد کوهستان - اصول ورزش کردن در فصل تابستان
 
کوهستان و امداد کوهستان
فاصله بین انسان ها را قلب تعیین میکند نه مرز جغرافیایی
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : علیمراد طیاری
نویسندگان
نظرسنجی
نظر خود را از وبلاگ بگویید؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

دبیر هیئت پزشکی ورزشی گفت: توصیه می‌شود در فصل تابستان ورزش‌هایی مثل تکواندو که پوشش اضافه حفاظتی دارند کمتر انجام شود چرا که از لباس‌های پلاستیکی و چسبان نباید استفاده کرد زیرا باعث می‌شود بدن دفع حرارت مناسبی نداشته باشد و گردش هوا به خوبی انجام نشود.

مسعود دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در خصوص مشکلاتی که ممکن است در فصل تابستان برای ورزش کردن رخ دهد، اظهارکرد: دمای معمولی بدن 37 درجه است و اگر دمای بدن بالاتر از این حد برود عوارضی مثل کاهش حجم مایعات بدن و تخریب پروتئین‌ها را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حتی در حال خواب نیز سلول‌های بدن در حال سوخت وساز و تولید گرما است، ادامه داد: در ورزش کردن سوخت و ساز بیشتر و در نهایت حرارت بیشتری تولید می‌شود؛ محیط نیز مثل نور خورشید باعث مکانیزمی برای دفع حرارت از بدن شده که می‌توان به نفس کشیدن، تبخیر آب از پوست و عرق کردن اشاره کرد که اگر عدم تعادل بین تولید یا جذب برقرار شود دمای بدن بالا می‌رود و باعث می‌شود تعادل بدن به هم بخورد.

دانشور با بیان اینکه انجام ورزش‌های سنگین باعث می‌شود تا 10 الی 16 برابر، دمای بدن افزایش پیدا کند، عنوان کرد: هنگامی که یک نفر ورزش شدید می‌کند چهره‌اش قرمز شود به این دلیل قرمز می‌شود که عروق سطح بدن منبسط می شود تا خون بیشتر در سطح بدن باشد و در نهایت به دفع بیشتر حرارت منجر می‌شود که حسن خوبی است، اما ضررش این است که خون کمتر به مغز می‌رسد و بیشتر در سطح بدن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود عضلات دچار خستگی و انقباض شوند و خون رسانی کمتر شود.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در معرض عدم تعادل برای دفع حرارت قرار دارند، افزود: کودکان زیر 10 سال و سالمندان بالای 60 سال و افرادی که دچار بیماری قلبی و دیابت هستند و زنان باردار بیشتر در معرض این خطر هستند؛ بگذارید مثالی بزنم وقتی رشته‌ای مثل فوتبال در ساعت 11 صبح برای بچه‌ها دایر می شود خطراتی را به همراه دارد و باید والدین مراقب باشند که توصیه های لازم را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود ورزش در فضای باز انجام نشود و زیر نور مستقیم کمتر قرار بگیرند و اگر در محیط‌های سربسته هستند توجه کنند که سیستم تهویه‌ای مناسبی در داخل سالن باشد؛ حتما نیز در ساعات بین 10 صبح تا 3 بعدازظهر که تابش نور خورشید به صورت عمود است بسیار با احتیاط ورزش کنند و از پوشش مناسبی استفاده کنند.

دانشور با اشاره به اینکه ورزش‌هایی که پوشش اضافه حفاظتی دارند مثل تکواندو کمتر توصیه می‌شود، عنوان‌کرد: در فصل تابستان از لباس‌های پلاستیکی و چسبان نباید استفاده کرد زیرا باعث می شود بدن دفع حرارت مناسبی نداشته باشد و گردش هوا به خوبی انجام نشود.

وی در خصوص علائم گرمازدگی نیز گفت: اغلب با خستگی همراه است و فرسودگی و گرفتگی عضلات را به همراه دارد؛ سطح هوشیاری پایین می آید و ممکن است فرد نیز غش کند؛ صورتش خشک می‌شود و ضربان قلبش نیز بالا می‌رود. باید چنین فردی را سریع از محیط خطر دور کرده با باد زدن سعی‌کنیم تهویه را برای فرد برقرار و پوشش فرد را کم کنیم و دستمالی مرطوب را به صورتش بکشیم و اگر فرد هوشیاری نداشت نباید به او آب دهیم و حتما با اورژانس تماس بگیریم.





نوع مطلب :
برچسب ها :






 
   

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا